By Yogani from aypsite.org
Powinno się zacząć te lekcje od Lekcji 10 (pierwszej w tej serii) – Dlaczego Ta Dyskusja?
Pytanie: Jako Uzdrowiciel zawsze rozumiałem, że czakry powinny być w równowadze i że Joga jest jednym ze sposobów na osiągnięcie równowagi w tych centrach energii. Niedawno znalazłem jednak hipotezę, że tylko czakry podstawy, sakralna i splotu słonecznego powinny być otwarte, a czakry serca, gardła, brwi i korony powinny być zamknięte. Wydaje mi się to dość dziwne i byłbym wdzięczny za opinie w tej sprawie.
Odpowiedź: Jeśli przejdziesz do lekcji nr 47, „Pranajama Pytanie I Odpowiedź – Czakry?” znajdziesz przegląd podejścia podjętego w tych lekcjach w odniesieniu do czakr. Nie jest to bezpośredni nadzór nad czakrami, ale pozwala im działać naturalnie, jak czysta świadomość szczęścia i ekstatyczne doświadczenia pojawiają się w praktykach, szczególnie w medytacji i oddychaniu kręgosłupem.
Powiedziawszy to, wszystkie praktyki działają bezpośrednio lub globalnie na czakry, ale nie z uwagą na ich wewnętrzną mechanikę. Z uwagi na to, że podejście jest zorientowane na praktykę, a nie na nadzorowanie czakr, nie było wiele rozważeń nad tym, która czakra powinna się otwierać, a która nie. Jedynym wyjątkiem jest korona, która może prowadzić do problemów w przypadku jej przedwczesnego otwarcia, co omówiono w ostatniej lekcji dotyczącej objawów kundalini i środków zaradczych. Istnieje wiele nieprzyjemnych historii na ten temat. Książka napisana wiele lat temu przez Gopi Krishna „Kundalini – Energia Ewolucyjna W Człowieku” jest jednym z przykładów. To dobra książka o tym jak zostać oświeconym w ciężki sposób. Tak więc korona jest tą czakrą, której nie chcemy otwierać zbyt wcześnie.
Hipoteza o którym wspomniałeś, o otwieraniu dolnych czakr, a nie górnych, nie wydaje się być zgodna z równoważeniem kobiecych i męskich energii w ciele i nie sprzyja osiągnięciu oświecenia, jeśli jest to celem. To z pewnością wyklucza zarówno medytację, jak i oddychanie kręgosłupem, które mają zarówno globalny wpływ na wszystkie czakry, jak i na sushumna (nerw rdzeniowy) w szczególności pomiędzy korzeniem a trzecim okiem. Wyklucza także sambhavi przy trzecim oku, a także wiele z dalszych środków, które będziemy omawiać, pracując w górnej części ciała i w głowie. Ta hipoteza implikuje stymulowanie tylko dolnej połowy sushumny i czakr i poleganiu na tym, ze energia sama znajdzie drogę do góry, bez żadnego przepisu na przepływ w dół, by połączyć się z przepływem w górę. To wydaje się być podejściem tylko z Shakti. Z pewnością uniknie się w ten sposób problemów w koronie wymienionych powyżej. Ale unika to lub przynajmniej znacznie opóźnia aktywację całej sushumny. Wydaje się, że to podejście jest jednostronne. Z drugiej strony to musi działać dla kogoś, gdyż inaczej, dlaczego byłoby to zapisane? O ile, oczywiście, nie jest to tylko teoria. Doświadczenie jest ostatecznym arbitrem wszystkich teorii.
Możemy mówić tutaj o dwóch różnych rzeczach. Te lekcje mają na celu ułatwienie procesu oświecenia w ludzkiej istocie i istnieje wiele proaktywnych metod, które można zastosować w każdym miejscu ciała, umysłu i serca. „Równoważenie czakr” i różne podejścia do tego, mogą dotyczyć głównie przywracania zdrowia, a nie wprowadzania skutecznych sposobów do transformacji oświecenia, co jest znacznie ambitniejszym zadaniem. Tak czy inaczej, wydaje się, że równowaga pomiędzy energiami żeńskimi i męskimi jest niezbędna, nie wspominając o przywoływaniu czystej świadomości szczęścia wszędzie wewnątrz poprzez medytację, która jest warunkiem zarówno dobrego zdrowia jak i oświecenia.
Celem tych lekcji jest uniknięcie teoretycznego podejścia do jogi, jak to tylko możliwe. Nasze podejście opiera się na doświadczeniu, a więc, miejmy nadzieję, jest ono praktyczne. W tym sensie, jest to podejście – co widzisz, jest tym, co dostajesz. Takie jest podejście naukowe, a przynajmniej tak bliskie nauce, jak to tylko możliwe, gdy mamy do czynienia z subiektywną stroną nas samych.
Uzdrawiając, bez wątpienia masz także do czynienia z doświadczeniem, dlatego może zastanawiasz się nad hipotezą o otwieraniu tylko niższych czakr. Wydaje się, że nie ma to sensu dla obojga z nas.
Guru jest w Tobie.