By Yogani from aypsite.org
Powinno się zacząć te lekcje od Lekcji 10 (pierwszej w tej serii) – Dlaczego Ta Dyskusja?
Pytanie: Czytałem o znaczeniu czakr w praktyce duchowej. Czym one są i jakie mają one znaczenie w tych lekcjach?
Odpowiedź: Czakry, znane również jako duchowe centra energetyczne, są składnikami naszej wewnętrznej anatomii energii odpowiadających różnym aspektom naszego układu nerwowego. Są to niezbędne wewnętrzne mechanizmy, poprzez które świadomość jako prana, działa w nas. Filozoficznie, są one znaczące w religiach Wschodu, ale można je znaleźć w także chrześcijaństwie, na przykład, w Księdze Objawienia.
Jak ważne są czakry w zaawansowanych praktykach jogi? Są one ważne, ale nie w takim sensie, że muszą one być zrozumiane intelektualnie, żeby doszło do maksymalnego duchowego rozwoju.
Pomyśl o swoim samochodzie przez minutę. Gdy wsiadasz do niego rano, jest tylko kilka rzeczy które musisz zrobić, aby wyruszyć w drogę. Przekręcasz kluczyk, wrzucasz bieg, naciskasz na gaz i ruszasz. Następnie musisz kierować, hamować, itd. Kierowanie samochodu jest czymś, co większość z nas robi z łatwością. Ale załóżmy, że podczas jazdy trzeba by zaangażować się w każdy szczegół, który zachodzi pod maską samochodu, żeby nim jechać. Załóżmy, że musielibyśmy pompować gaz z baku do silnika, zapalać świece zapłonowe, monitorować tłoki poruszające się w górę i w dół i następnie podążać za momentem obrotowym, przez wał korbowy do kół. Załóżmy, że musielibyśmy również jednocześnie nadzorować wszystko co dzieje się w układzie chłodzenia silnika, układzie smarowania, klimatyzacji, instalacji elektrycznej, itd. Czy bylibyśmy w stanie kierować? Prawdopodobnie nie. Powodem ze możemy kierować z łatwością, jest to, ze wiemy, jak radzić sobie z głównymi elementami sterującymi. Cała reszta automatycznie dzieje się pod maską. Nie trzeba nawet o tym myśleć. Samochód został tak zaprojektowany, aby był łatwy w prowadzeniu, choć technologia wewnątrz niego jest złożona.
Tak samo jest z zaawansowanymi praktykami jogi. Duchowo mówiąc, zostaliśmy tak zaprojektowani, aby być łatwymi w prowadzeniu. Możemy korzystać z głównych elementów sterujących, a cała reszta dzieje się automatycznie. Nie mamy zajmować się każdym szczegółem. W przeważającej części, funkcjonowanie czakr zachodzi „pod maską”. Istnieje tendencja w nas wszystkich, żeby angażować się w każdy szczegół. Jesteśmy ciekawskim gatunkiem i chcemy wiedzieć, jak to wszystko działa. Lubimy majstrować. To jest w porządku, ale to nie ma nic wspólnego z angażowaniem się w skuteczne praktyki duchowe, które są jak kierowanie samochodem. Lekcje te są głównie o tym, jak kierować samochód, nie analizują one silnika pod maską.
Mimo tego, zobaczmy pokrótce, jak główne elementy sterujące, których się nauczyliśmy do tej pory, wpływają na czakry.
Podczas medytacji, szybko uspokajamy cały mechanizm wewnętrzny i idziemy prosto do źródła, ciszy czystej świadomości szczęścia. Więc efektem medytacji na czakry, jest uspokojenie ich, wyciszenie ich. Podczas medytacji oczyszczanie odbywa się zgodnie z unikalnym wzorem obstrukcji w układzie nerwowym. Czakry biorą w tym udział, ale nie w przewidywalny sposób. Oczyszczanie zachodzi tak jak musi, a wszystko co my możemy zrobić, to postępować zgodnie z prostą procedurą medytacji.
W pranajamie, podążamy wewnątrz nerwu rdzeniowego, w górę i w dół za oddechem. Nerw rdzeniowy, Sushumna, jest główną drogą w układzie nerwowym. Wszystkie inne nerwy, są pod wpływem tego, co dzieje się w nerwie rdzeniowym. Jest to nerw panujący nad tysiącami innych nerwów w naszym organizmie. Czakry są zakorzenione w rdzeniu nerwowym, rozłożone wzdłuż niego, od dołu ku górze. Tak więc, jak podążamy w górę i w dół, oczyszczając nerw rdzeniowy i zwiększając przepływ prany w układzie nerwowym, my również oczyszczamy i ożywiamy czakry. To jest automatyczne.
Jak będziemy robić postępy w naszych zaawansowanych praktykach jogi, będziemy zwiększać stymulację nerwu rdzeniowego w szczególny sposób. W ten sposób będziemy wpływać na czakry. Odbywać się to będzie poprzez fizyczne i psychiczne praktyki. Nie będziemy myśleć o czakrach podczas naszych praktyk. Ale będziemy na nie bardzo mocno wpływać, używając naszych podstawowych elementów sterujących. Możemy wspomnieć czakry czasami w tych lekcjach, jak będziemy omawiać różne doświadczenia, które będą się pojawiać. Zbyt duży nacisk na czakry może być rozproszeniem dla praktyki duchowej, tak samo jak myślenie zbyt wiele o silniku samochodu może rozpraszać nas podczas kierowania samochodem.
Robimy sporo z czakrami podczas medytacji i pranajamy. To dzieje się automatycznie pod maską. Więc nie przemęczaj się i ciesz się jazdą.
Guru jest w Tobie.
Dodatek – W celach informacyjnych, siedem głównych czakr zostało opisanych poniżej. Niektóre komentarze dostarczają wskazówek na temat praktyk, które będą objęte w przyszłych lekcjach:
1. Muladhara – znaczy, „korzeń albo podstawa”. Pierwsza czakra, znajduje się w kroczu, gdzie energia kundalini jest najpierw obudzona.
2. Svadisthana – znaczy „miejsce zamieszkania”. Druga czakra, znajduje się w obszarze wewnętrznych narządów rozrodczych. Jest miejscem zamieszkania wielkiego magazynu energii prany, witalności seksualnej. Po aktywacji, płynie ogromna energia stamtąd i duchowo oświetla cały układ nerwowy.
3. Manipura – znaczy „miasto klejnotów”. Trzecia czakra, położona w pępku/okolicy splotu słonecznego, jest związana z trawieniem, w tym z wyższym metabolizmem, który wytwarza sprzyjające oświeceniu związki organiczne w układzie pokarmowym, które promieniują błyszczącą energią. Stąd odniesienie do klejnotów.
4. Anahata – znaczy „wewnętrzny dźwięk”. Czwarta czakra, zlokalizowana w okolicy serca. To miejsce, gdzie praktykujący jogę najpierw doświadcza ogromu przestrzeni wewnętrznej, która jest często wypełniona niebiańskimi (wewnętrznymi) dźwiękami i innymi wewnętrznymi doświadczeniami sensorycznymi.
5. Vishuddhi – znaczy „czystość”. Piąta czakra, znajduje się w gardle. Jest to brama dla energii prany, żeby wzniosła się ona do głowy. Jest także kluczowym ośrodkiem mowy i komunikacji. Dzięki codziennej praktyce jogi, oczyszczanie i otwarcie występują naturalnie w gardle, a wewnętrzne i zewnętrzne przejawy energii w niej, otwierają się równocześnie.
6. Ajna – znaczy, „dowództwo”. Szósta czakra, znana również jako trzecie oko. Obejmuje ona neurobiologię od środka czoła do środka głowy i rdzenia przedłużonego (pnia mózgu). Ajna jest centrum dowodzenia kontrolującym ekstatyczny aspekt procesu oświecenia, który jest stopniowym i bezpiecznym przebudzeniem kundalini.
7. sahasrar – znaczy „kwiat lotosu z tysiącami płatków”. Siódma czakra, znajdująca się na czubku głowy (corona radiata). Przebudzenie i wejście w nią, prowadzi do połączenia indywidualnej świadomości z nieskończoną boską świadomością. Przebudzenia sahasrar przedwcześnie może prowadzić do wielu problemów w układzie nerwowym, który nie został w wystarczającym stopniu oczyszczony. Przebudzenia ajna, (trzeciego oka) najpierw przygotowuje cały system nerwowy, a w tym samym czasie pośrednio otwiera sahasrar w sposób, który jest kompatybilny z szybkością całkowitego oczyszczenia, które praktykujący może wygodnie regulować i utrzymać – stopniowo i bezpiecznie. Bedzie to opisane szczegółowo w przyszłych lekcjach.