By Yogani from aypsite.org
Powinno się zacząć te lekcje od Lekcji Zaawansowanych Praktyk Jogi, ponieważ poprzednie lekcje są warunkiem wstępnym do tej. Zacznij od Lekcji 10 (pierwszej w tej serii) – Dlaczego Ta Dyskusja?
Teraz zamierzamy omawiać temat naprawdę tabu i powiązać go z dyskusją tantry. W dzisiejszych czasach jest to temat nawet bardziej tabu niż seks. Nazywa się „celibat”.
Nie uciekaj jeszcze z krzykiem. Celibat nie będzie tu zalecaną praktyką. Nie będzie też tematem unikanym. Chcemy tylko zrozumieć, w jaki sposób on tutaj pasuje, ponieważ niektórzy ludzie są do tego naturalnie przyciągani. Inni mogą być do tego zmuszani albo z własnej woli, albo przez wolę innych.
Zanim jednak przejdziemy do celibatu, powinniśmy mówić o „brahmacharyi”, ponieważ jest to klucz do zrozumienia duchowych implikacji zarówno tantrycznego seksu jak i celibatu, oraz co one mają ze sobą wspólnego. Mają więcej wspólnego, niż się powszechnie uważa.
Brahmacharya oznacza chodzić lub przebywać w twórczej mocy Boga, która jest energią seksualną w każdym z nas. Co rozumiemy przez chodzenie lub pozostawanie w seksualnej energii? Dwie rzeczy: po pierwsze, aby ją zachować. A po drugie, aby ją uprawiać. To jest esencja brahmacharyi – zachowanie i pielęgnowanie energii seksualnej.
Do tej pory w tych lekcjach dotyczących tantry wprowadziliśmy podstawowe metody niezbędne do przeprowadzenia procesu transformacji w relacjach seksualnych, aby to osiągnąć – zachowanie i pielęgnowanie energii seksualnej. Rozmawialiśmy o warunku wstępnym – bhakti (pragnieniu czegoś więcej), koniecznym do realizacji tego, różnych wyzwaniach z tym związanych, oraz boskich konsekwencjach podjęcia podróży tantrycznych związków seksualnych. Dość daleko sięgające sprawy.
Wspomnieliśmy o powiązaniu między tantrycznymi relacjami seksualnymi i zaawansowanymi praktykami jogi, które omawialiśmy szczegółowo w głównych lekcjach jogi, jak oba rodzaje praktyk mają te same cele i jak seks tantryczny może komplementować medytację, pranajamę i nasze inne codzienne praktyki jogi.
Co ma z tym wspólnego celibat? To kwestia wyboru, kwestia skłonności, kwestia stylu życia. Zdarza się. Może poddajemy się guru lub organizacji i oni wybierają to dla nas. Może robimy to na własną rękę. Może nigdy nie jesteśmy do tego przyciągani. Każde z tych odczuć jest w porządku. Od każdego z nas zależy podążanie za naszymi odczuciami w tej sprawie.
Czym jest celibat? Technicznie rzecz biorąc, jest to powstrzymanie się od małżeństwa i stosunków seksualnych, w tym masturbacji. Jest to de facto zachowanie energii seksualnej, chociaż „zachowanie” może nie być tym, co osoba w celibacie ma na myśli. Są inne powody celibatu, które są bardziej ukierunkowane na odchodzenie od czegoś negatywnego na temat seksu (obsesja, nadmiar, zranienie), niż zmierzanie ku czemuś pozytywnemu (wewnętrzna ekspansja, boska ekstaza, oświecenie).
Celibat jest pierwszą połową brahmacharyi, ale niekoniecznie wszystkim, ponieważ bez wstępnego oczyszczenia układu nerwowego, a następnie zachęcania energii seksualnej do przejścia do wyższej manifestacji, nie ma kultywacji, która jest drugą połową brahmacharyi. Ta koncepcja celibatu będącego połową brahmacharyi jest ważnym punktem. Bez drugiej połowy brahmacharyi celibat może prowadzić do stagnacji i pojawiania się niezrównoważonego obsesyjnego zachowania, szczególnie jeśli jest to „przymuszony” celibat.
Tak więc, podczas gdy celibat (zachowanie) jest w kierunku brahmacharyi, jest on niekompletny jako duchowa praktyka bez aktywowania (kultywowania) energii seksualnej dla wyższego celu. To oczywiście jest celem seksu tantrycznego. Jak na ironię, ci, którzy są sumienni w tantrycznych praktykach seksualnych, mogą mieć lepsze perspektywy duchowe niż osoby żyjące w celibacie, które nie są sumienne w swoich praktykach jogi i ciągłej miłosnej służbie dla innych, aby uprawiać energię seksualną do wyższej manifestacji w swoim systemie nerwowym.
Czy celibat jest lepszą drogą do oświecenia niż tantryczne stosunki seksualne? Kto może powiedzieć? Zależy to od tego, jak zmotywowany jest praktykujący w jednym lub w innym stylu życia. To poziom bhakti u praktykującego określa wynik, bardziej niż jakiekolwiek konkretne podejście. Jeśli bhakti jest obfita, system nerwowy będzie nadal się otwierać, w taki czy inny sposób.
Dla tantrycznego kochanka lub osoby w celibacie najważniejsze praktyki medytacji i pranajamy będą miały największy wpływ na stopień wzrostu bhakti w układzie nerwowym. To globalne oczyszczenie, które codziennie odbywa się w układzie nerwowym, określa, jak wiele wewnętrznej ciszy będzie dostępne. Jest to czysta świadomość rozkoszy, nasze źródło, nasza najgłębsza boska cecha wzrastająca w nas. Jeśli mamy to, to czy jesteśmy skłonni do bycia tantrycznym kochankiem czy życia w celibacie, będziemy stale spragnieni tego samego przeznaczenia, boskiego zjednoczenia. Niezależnie od wybranego przez nas stylu życia, naturalnie uwzględnimy elementy brahmacharyi – zachowując i kultywując naszą energię seksualną, gdy podróżujemy naszą wewnętrzną autostradą do nieba.
Guru jest w Tobie.